Gehandicaptenparkeerkaart

Heeft u een loopbeperking waardoor het u niet meer lukt om langere afstanden te lopen en wilt u daarom gebruik maken van openbare gehandicaptenparkeerplaatsen? Dan kunt u bij de gemeente een aanvraag doen voor een gehandicaptenparkeerkaart of uw huidige kaart verlengen.

Aanvragen of verlengen

Vul het formulier in en stuur deze op naar:

Postbus 401
2410 AK Bodegraven

Voeg bij het aanvraagformulier de volgende stukken:

  • Een recente pasfoto
  • Kopie van uw identiteitsbewijs
  • Kopie van uw rijbewijs (indien u een bestuurderkaart aanvraagt)

Goed om te weten

U komt als bestuurder voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking als u:

  • Een aantoonbare loopbeperking hebt en;
  • Deze beperking van langdurige aard is (langer dan 6 maanden) en;
  • Met een stok of rollator niet zelfstandig meer dan 100 meter kunt lopen.
  • Voor een passagierskaart komt u in aanmerking als u naast bovenstaande vereisten ook voor het vervoer van deur tot deur continu afhankelijk bent van de hulp van de bestuurder die u vervoert. De beoordelend arts kijkt of u in staat bent (fysiek en/of geestelijk) even te wachten totdat de bestuurder de auto heeft geparkeerd.
  • Een gehandicaptenparkeerkaart wordt maximaal voor de duur van 5 jaar afgegeven. Daarna moet opnieuw beoordeeld worden of u aan de criteria voldoet. 

Bezorging

Het bezorgen van uw gehandicaptenparkeerkaart gaat in vijf stappen:

  • U krijgt na uw aanvraag bij het klantcontactcentrum een e-mail en sms zodra uw gehandicaptenparkeerkaart gereed is.
  • U logt in op mijnafspraak.nlexterne-link-icoon waar u kunt kiezen waar en wanneer u uw gehandicaptenparkeerkaart bezorgd wilt hebben. Wanneer u een spoedaanvraag doet, is het niet mogelijk om de parkeerkaart te bezorgen en dient u deze zelf af te halen bij de balie, u kunt hiervoor een afspraak maken
  • Op de dag van de bezorging ziet u op mijnafspraak.nlexterne-link-icoon een foto van de medewerker die bij u langskomt.
  • De medewerker controleert bij aankomst uw identiteit aan de hand van het nieuwe document en overhandigt u het product.
  • Indien van toepassing neemt de medewerker het oude document in en maakt dit in uw bijzijn ongeldig.

Er zijn geen kosten verbonden aan de bezorging. 

Geen e-mail of internet

Wanneer u niet beschikt over een internetverbinding kunt u nog steeds uw product laten bezorgen. In dat geval wordt u binnen vijf werkdagen na uw aanvraag bij het klantcontactcentrum gebeld om een afspraak te maken.   

Kosten

Als u voor het eerst een gehandicaptenparkeerkaart aanvraagt, kost het € 112,05 inclusief de medische keuring. Gaat het om een verlenging van de gehandicaptenkaart? Dan bedragen de kosten € 44,35.

Let op: Dit tarief wordt ook in rekening gebracht indien u niet in aanmerking blijkt te komen voor de gehandicaptenparkeerkaart.

Bent u verhinderd voor de medische keuring bel dan tijdig af via telefoonnummer: 0172-522522. Komt u zonder annuleringsbericht niet opdagen dan brengen we € 56,00 in rekening.