Gemeenteraad aan zet bij aanpak plattelandswegen
De gemeente staat voor een belangrijke keuze over de toekomst van de smalle plattelandswegen in het buitengebied, ook wel C-wegen genoemd. Hieronder vallen het Hoogeind, Laageind en Negenviertel tussen het Plassengebied en Driebruggen.
Wethouder Robin Kersbergen licht toe: “Deze wegen zijn aan vervanging toe, maar de opgave gaat verder dan onderhoud: het gaat om de vraag hoe we ons buitengebied in de toekomst willen gebruiken en beleven. We zoeken een oplossing die recht doet aan zowel economische vitaliteit als leefbaarheid. Het raakt aan verkeersveiligheid, een fijne woon- en recreatieomgeving en de continuïteit van agrarische en lokale bedrijven. En hierbij bekijken we natuurlijk ook nog hoe we verantwoord omgaan met de financiële middelen. We praten sowieso over een enorme investering die we niet ondoordacht willen aangaan.”
Aanleiding
Door de slappe bodem onder de huidige wegen mogen die maar beperkt belast worden. Vrachtwagens en landbouwvoertuigen mogen, al zeker zo’n 20 jaar, niet zwaarder zijn dan 10 ton, waarvoor ontheffing kan worden verleend tot een maximaal gewicht van 25 ton. In de praktijk rijden er echter voertuigen tot 50 ton. Hierdoor slijt de weg sneller en het leidt totschades en veiligheidsrisico’s. De raadscommissie Ruimte bespreekt daarom komende maand twee scenario’s als principe voor de herinrichting van C-wegen.
Oplossingsrichtingen
Scenario 1 – uitgaan van de draagkracht van de bodem en daarbinnen maximaal faciliteren
Dit betekent een aanpassing van Hoogeind, Laageind en Negenviertel met uitwijkplaatsen en een beperking van de maximale druk op de weg tot 1,5 ton per m2. In de praktijk komt dit bij standaard voertuigen neer op een maximum van 42 ton; hoe langer het voertuig, hoe hoger het toelaatbare totaalgewicht.
Scenario 2 –huidig feitelijk gebruik veilig faciliteren
Dit betekent dat de weg volledig wordt onderheid en verbreed naar 3,5 meter. De gewichtsbeperkingen kunnen dan vervallen. De investering is in dit scenario circa € 5 miljoen meer dan de kosten voor scenario 1, voor de aanpassing van Hoogeind, Laageind en Negenviertel.
Belangen en impact
De uiteindelijke keuze heeft grote gevolgen voor agrariërs, bedrijven, bewoners en recreanten. Ondernemers stellen dat 42 ton onvoldoende is voor hun bedrijfsvoering, terwijl bewoners zorgen hebben over verkeersveiligheid en behoud van het landelijke karakter. Uit een peiling onder 427 mensen kiest 57% voor een stevige weg die zwaar verkeer toelaat, 37% voor een lichtere weg.
Vervolg
Op 19 november bespreekt de Raadscommissie Ruimte deze kwestie. De Commissie wordt gevraagd richting te geven: welke ontwikkelrichting past bij het buitengebied? Maken we de keuze om meer gemeenschapsgeld in te zetten, of accepteren we dat voor het veilig gebruik van deze wegen de transporten aangepast moeten worden? Naast technische oplossingen vraagt dit om een bredere gebiedsvisie waarin landbouw, natuur, recreatie en infrastructuur in samenhang worden bekeken. De aanleiding zijn het Hoogeind, Laageind en Negenviertel, maar ook rondom de andere kernen van de gemeente speelt binnen afzienbare tijd dezelfde vraag. De meerkosten om de C-wegen geschikt te maken voor zwaar verkeer lopen sterk uiteen, door verschillen in de ondergrond. Maar het probleem van de smalle wegen en de verkeersveiligheid is wel overal vergelijkbaar.
Meer informatie
De volledige stukken zijn beschikbaar onder punt 8 van de agenda van de Commissie Ruimte van 19 november 2025, terug te vinden in het Raadsinformatiesysteem.
