Privacyverklaring
De gemeente Bodegraven-Reeuwijk hecht waarde aan de bescherming van uw gegevens. U heeft er recht op dat de gemeente veilig, correct, transparant, terughoudend en vertrouwelijk met uw persoonsgegevens omgaat. Dit is vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere specifieke wetgeving. Als u gebruik maakt van diensten of producten van de gemeente, hebben wij meestal gegevens van u nodig. Die verstrekt u bijvoorbeeld via een formulier op deze website of telefonisch. Denk aan uw naam, adresgegevens, geboortedatum, telefoonnummer enzovoort.
Waarom is dat nodig?
De gemeente heeft persoonsgegevens nodig voor bijvoorbeeld:
- het uitvoeren van onze publiekrechtelijke taken, zoals het beoordelen van uw aanvraag;
- het afhandelen van uw betaling;
- om u te kunnen bellen als dit nodig is om onze dienstverlening uit te kunnen voeren;
- om u te informeren over wijzigingen van onze diensten en producten;
- om iets bij u af te leveren;
- als de gemeente hier wettelijk toe verplicht is.
In sommige gevallen verwerkt de gemeente zogenaamde “bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens”, denk hierbij aan het vastleggen van gegevens over iemands gezondheid. Dat doen wij alleen als daarvoor een wettelijke grondslag bestaat.
Register van verwerkingen
De gemeente heeft alle verwerkingen van persoonsgegevens vastgelegd in het register van verwerkingen. In dit openbare register kunt u voor elke verwerking nagaan:
- Wie verantwoordelijk is voor de verwerking (burgemeester, college van B&W, gemeenteraad);
- Wat het doel is van de verwerking;
- Welke gegevens over welke personen worden verwerkt;
- Met wie de gegevens worden gedeeld, en;
- Waarop de gemeente baseert dat de gegevensverwerking is toegestaan.
Hoe lang bewaren wij gegevens?
De gemeente Bodegraven-Reeuwijk bewaart persoonsgegevens niet langer dan nodig is. In een aantal gevallen worden gegevens langer bewaard op grond van de Archiefwet.
Delen van gegevens met anderen
De gemeente Bodegraven-Reeuwijk deelt gegevens met andere overheidsorganisaties in overeenstemming met de wettelijke voorschriften. Met organisaties die gegevens nodig hebben in opdracht van ons, sluiten wij een verwerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van uw gegevens.
Beveiliging
De gemeente Bodegraven-Reeuwijk neemt de bescherming van uw gegevens zeer serieus en doet al het mogelijke om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Denkt u dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn? Of vermoedt u dat wij zonder toestemming persoonsgegevens of gegevens van een minderjarige hebben gebruikt? Of heeft u aanwijzingen van misbruik van gegevens, neem dan contact met ons op via ibp@bodegraven-reeuwijk.nl.
Sociale Media
De gemeente Bodegraven-Reeuwijk maakt voor haar dienstverlening via sociale media gebruik van externe platforms, zoals Whatsapp, Facebook, Instagram en LinkedIn. We vinden het belangrijk om te melden dat wij geen invloed hebben op de manier waarop deze platforms omgaan met uw persoonsgegevens. Wij adviseren u om geen persoonlijke gegevens met ons te delen via deze kanalen. Bijvoorbeeld uw adres, telefoonnummer of Burgerservicenummer.
De gemeente Bodegraven-Reeuwijk doet aan social media-monitoring. Wij analyseren hoe de samenleving ons beleid en communicatie beleeft. Daarnaast monitoren we welke vragen inwoners hebben. Op deze manier kunnen wij onze dienstverlening en communicatie verbeteren.
Uw websitebezoek
De gemeente Bodegraven-Reeuwijk gebruikt technische cookies, functionele- en analytische cookies in haar website. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op uw computer, tablet op smartphone. De cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en uw gebruiksgemak. Zij zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. U kunt de cookies zelf verwijderen van uw computer, tablet of smartphone.
Uw rechten
Als uw persoonsgegevens worden verwerkt, hebt u wettelijk gezien een aantal rechten die u kunt inroepen. Het gaat om de volgende rechten:
Recht op inzage:
U kunt ons vragen om inzage in uw persoonsgegevens. U kunt zonder het geven van een reden uw persoonsgegevens inzien of een afschrift (kopie) ontvangen. U kunt alleen gegevens van uzelf opvragen, niet over anderen. Dit kan alleen als u kunt aantonen dat u gegevens namens iemand opvraagt en/of daarvoor toestemming hebt verkregen.
Recht van aanpassen, aanvullen, beperken, meenemen of verwijderen van de gegevens:
Staan in uw dossier niet de juiste gegevens of is het niet compleet? Dan kunnen wij op uw verzoek uw dossier aanpassen, aanvullen of gegevens verwijderen. Dit kan niet altijd. Bijvoorbeeld als er een juridische procedure loopt waarbij die gegevens van belang zijn. Als het niet kan, kunt u wel een eigen verklaring in het dossier laten opnemen.
Recht op bezwaar:
U kunt bezwaar aantekenen tegen het verwerken van uw persoonsgegevens. U kunt ons dan vragen om uw persoonsgegevens niet meer te gebruiken. Dit kan niet altijd. U moet in zo’n geval kunnen aantonen dat de verwerking nadelige gevolgen voor u kan hebben.
Hoe doe je dit?
Als u een beroep wilt doen op 1 of meerdere van uw privacy rechten, dan geldt het volgende:
Dit verzoek kan schriftelijk worden ingediend. Binnen 1 maand na ontvangst zal de gemeente beoordelen of het verzoek gerechtvaardigd is. Als het verzoek niet wordt opgevolgd is er de mogelijkheid om bezwaar te maken bij de gemeente of een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Aan de hand van een verzoek kan de gemeente aanvullende informatie opvragen om zeker te zijn van de identiteit van verzoeker.
Klacht indienen
Bent u niet tevreden over het handelen van de gemeente bij het omgaan met uw privacy of het verwerken van uw persoonsgegevens? Of vindt u dat de gemeente ten onrechte uw persoonsgegevens heeft verwerkt? Dan kunt u een klacht indienen bij de gemeente. Wanneer wij er samen niet uitkomen, dan kunt u naar de rechter gaan. Hierover leest u meer in de afhandeling van uw klacht. Daarnaast kunt u altijd een klacht indienen bij de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens, wanneer u van mening bent dat u in uw rechten bent geschonden. Hierover leest u meer op de Website van de Autoriteit Persoonsgegevens, bij Klacht over gebruik persoonsgegevens (Een tip of klacht indienen bij de AP | Autoriteit Persoonsgegevens).
Functionaris Gegevensbescherming
Voor de gemeente Bodegraven-Reeuwijk werkt een Functionaris Gegevensbescherming (FG). De FG controleert of onze gemeente zich houdt aan de privacywet (AVG).
De FG kan:
- Informatie verzamelen over gegevensverwerkingen binnen de gemeente;
- De verwerkingen analyseren en beoordelen of ze aan de wet voldoen;
- Informatie, adviezen en aanbevelingen geven aan de organisatie.
De FG voert zijn taken onafhankelijk uit. Dat wil zeggen dat hij geen inhoudelijke aanwijzingen krijgt van het bestuur.
Bent u het niet eens met het antwoord dat u van de gemeente krijgt op bijvoorbeeld een privacy klacht? Komt u er niet uit met de gemeente of wilt u een melding doen van een andere privacy misstand? Neemt u dan contact op met onze FG via het algemene nummer 0172-522522 of door een e-mail te sturen naar: fg@bodegraven-reeuwijk.nl.