Jeugdconsulent (36 uur waarvan 16 uur op de Noodopvang Oekraïne)

Ben jij een bevlogen jeugdconsulent met een hart voor kinderen en jongeren? Wil jij jouw kennis en ervaring inzetten om jeugdigen te ondersteunen bij hun ontwikkeling en het bieden van passende hulp? Dan is deze functie jou op het lijf geschreven! Sluit je aan bij ons dynamische team Boris als Jeugdconsulent en maak het verschil.

Jeugd consulent (36 uur waarvan 16 uur op de Noodopvang Oekraïne)

Onze gemeente biedt een dynamische en uitdagende werkomgeving waarin je de kans krijgt om je vaardigheden en talenten te benutten. We streven ernaar een inclusieve en diverse werkomgeving te creëren waarin alle stemmen worden gehoord en gewaardeerd. We werken outreachend en zo dicht mogelijk bij onze inwoners. 

Wat ga je doen?

Als Jeugdconsulent ben jij de eerste schakel in het hulpverleningsproces voor kinderen en jongeren tot 18 jaar (en hun ouders). Je krijgt de hulpvraag via een warme overdracht van de brede intaker of stelt zelf een passende hulpvraag vast door breed uit te vragen op de 7 levensdomeinen. Op basis van deze informatie, kijk je eerst of er wel sprake is van een zorg hulpvraag in het kader van normaliseren of dat een preventief aanbod passend kan zijn. Is een maatwerkvoorziening nodig dan zorg je voor het juiste zorgaanbod, afgestemd op het lokale en regionale netwerk. Je biedt kortdurende ondersteuning, psycho-educatie en begeleiding, en zorgt ervoor dat kinderen en jongeren de hulp krijgen die ze nodig hebben. Jij helpt hen om op basis van het wettelijk kader en zoveel mogelijk in de eigen leefomgeving, de hulp te geven die nodig is bij het leiden van een zelfredzaam leven en het deelnemen aan de samenleving.

Voor de noodopvang Oekraïners ben jij samen met een collega het eerste aanspreekpunt voor de bewoners en help je ze om in eerste instantie vanuit voorliggende voorzieningen de juiste zorg te krijgen. Je bent ongeveer twee dagen op de noodopvang aanwezig voor deze taken. Daar ben je onderdeel van het team noodopvang. Je bent de schakel tussen het team en bewoners van de noodopvang en het team Boris. 

Jouw verantwoordelijkheden:

  • Beleidsuitvoerend: Je ontvangt de hulpvraag via een warme overdracht of stelt zelf de vraag vast. Vervolgens zorg je voor het juiste zorgaanbod op basis van lokale en regionale voorzieningen;
  • Begeleiding en ondersteuning: Je biedt kortdurende begeleiding aan kinderen en jongeren, en geeft voorlichting en psycho-educatie waar nodig;
  • Netwerk en samenwerking: Je overlegt met ketenpartners zoals praktijkondersteuners, huisartsen, onderwijs en collega’s om een samenhangend zorgaanbod te bieden. Jij bent het eerste aanspreekpunt voor zowel partners als inwoners;
  • Bewust bekwaam handelen: Je bent bewust bekwaam in het aanbieden van de passende zorg om de jeugdige en het gezin niet teveel te belasten en maakt bewust de keuze welk aanbod overeenkomstig de leidende principes van de organisatie passend zijn.

Wat breng je mee?

  • Afgeronde relevante hbo-opleiding, zoals Social Work, SPH, MWD of een vergelijkbare richting.
  • Geldige SKJ-registratie (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd).
  • Grondige kennis van de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling.
  • Ervaring met het principe 1Gezin1Plan.
  • Een sterk analytisch vermogen en de vaardigheid om snel de juiste hulpvraag te bepalen.
  • Goede kennis van relevante wet- en regelgeving, waaronder de Jeugdwet, AWB en AVG.
  • Communicatief vaardig en in staat om te schakelen tussen gezinnen, zorgaanbieders en ketenpartners.
  • Daadkrachtig, stressbestendig en in staat zelfstandig beslissingen te nemen binnen de wettelijke kaders.

Wat bieden wij jou?

  • Wij bieden jou een uitdagende en afwisselende baan waar veel ruimte is voor eigen inbreng, die we dan uiteraard ook van jou verwachten;
  • Optioneel; Je krijgt in eerste instantie een arbeidsovereenkomst van een jaar dat bij wederzijdse tevredenheid kan worden omgezet naar een vast dienstverband;
  • Afhankelijk van je opleiding, kennis en ervaring bieden we je een bruto maandsalaris aan van maximaal        € 4.908,- (schaal 9) bij een werkweek van 36 uur;
  • Een Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05%. In je IKB zit onder andere het vakantiegeld en eindejaarsuitkering verwerkt; 
  • Wij kennen een aantrekkelijke pensioenregeling bij het ABP. 

Waar is de gemeente mee bezig?

Voor de toekomst van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk zetten we in op behouden en versterken van onze eigen identiteit: een knooppunt in het Groene Hart. Daarom werken we met 265 trotse medewerkers, naast de dagelijkse werkzaamheden, aan drie samenhangende ambities: gezonde dorpen, een duurzaam landschap en een sterke samenleving. Deze manier van werken maakt ons als organisatie flexibel en wendbaar. Dit maakt dat wij kunnen blijven inspelen op de blijvend veranderende omgeving. Wij kennen voldoende doorgroeimogelijkheden en bieden een prettige werkomgeving. 

Belangstelling?

Herken je jezelf in bovenstaand profiel, stuur dan je CV en motivatiebrief via de link.externe-link-icoon Voor vragen over de vacature, kun je via telefoonnummer 0172-522522 contact opnemen Jacqueline Mooiman (Teamleider Sociaal Domein) Voor al onze nieuwe collega’s vragen wij, na een succesvolle sollicitatieprocedure, een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan.

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.