Stemmen

Wie mag er stemmen, wanneer krijgt u uw stempas en wat hebt u nodig als u gaat stemmen?

Vóór de verkiezingsdag krijgt u een stempas thuis

  • Uiterlijk 15 oktober krijgt u uw stempas thuis in de brievenbus.
  • Bent u de stempas kwijt of heeft u de stempas op 15 oktober nog niet gekregen? 
    Vraag dan zo snel mogelijk een nieuwe stempas aan bij uw gemeente. Op deze pagina leest u hoe dat werkt.
  • Heeft u geen stempas ontvangen?
    Dan kunt u niet stemmen.

Wat neemt u mee naar het stembureau?

  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart, rijbewijs) dat maximaal 5 jaar verlopen is op de dag van de verkiezingen  
  • Stempas(sen) en/of kiezerspas

Als u namens iemand anders stemt:   

  • Via machtiging achterop de stempas: neem de stempas en een kopie van het identiteitsbewijs mee van de persoon namens wie u gaat stemmen. De kopie van het identiteitsbewijs mag u ook op smartphone of tablet laten zien op het stembureau.  
  • Bij volmacht: neem het volmachtbewijs mee. U hoeft geen kopie mee te nemen van het identiteitsbewijs van de persoon namens wie u gaat stemmen. 

Bent u uw stempas kwijt?

  • Vraag zo snel mogelijk een nieuwe stempas aan bij uw gemeente.
    Dit kan op twee manieren:
    1. Schriftelijk. Vraag de stempas aan via de website van uw gemeente. Een schriftelijke aanvraag moet uiterlijk op 24 oktober 2025 ontvangen zijn door de gemeente.
    2. Aan de balie van uw gemeente. Een nieuwe stempas ophalen bij uw gemeente kan tot uiterlijk dinsdagochtend 28 oktober om 12.00 uur.
  • Hier vindt u meer informatie over het aanvragen van een nieuwe stempas. 

Identiteitsbewijs kwijt of gestolen?

Bent u uw identiteitsbewijs kwijt? En kunt u geen nieuwe aanvragen? Vraag dan iemand anders om voor u te stemmen. Hier leest u hoe u dat kunt doen.

Wilt u meer weten over de verkiezingen?