Stemmen
Wie mag er stemmen, wanneer krijgt u uw stempas en wat hebt u nodig als u gaat stemmen?
Vóór de verkiezingsdag krijgt u een stempas thuis
- Uiterlijk 15 oktober krijgt u uw stempas thuis in de brievenbus.
- Bent u de stempas kwijt of heeft u de stempas op 15 oktober nog niet gekregen?
Vraag dan zo snel mogelijk een nieuwe stempas aan bij uw gemeente. Op deze pagina leest u hoe dat werkt. - Heeft u geen stempas ontvangen?
Dan kunt u niet stemmen.
Wat neemt u mee naar het stembureau?
- Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart, rijbewijs) dat maximaal 5 jaar verlopen is op de dag van de verkiezingen
- Stempas(sen) en/of kiezerspas
Als u namens iemand anders stemt:
- Via machtiging achterop de stempas: neem de stempas en een kopie van het identiteitsbewijs mee van de persoon namens wie u gaat stemmen. De kopie van het identiteitsbewijs mag u ook op smartphone of tablet laten zien op het stembureau.
- Bij volmacht: neem het volmachtbewijs mee. U hoeft geen kopie mee te nemen van het identiteitsbewijs van de persoon namens wie u gaat stemmen.
Bent u uw stempas kwijt?
- Vraag zo snel mogelijk een nieuwe stempas aan bij uw gemeente.
Dit kan op twee manieren:- Schriftelijk. Vraag de stempas aan via de website van uw gemeente. Een schriftelijke aanvraag moet uiterlijk op 24 oktober 2025 ontvangen zijn door de gemeente.
- Aan de balie van uw gemeente. Een nieuwe stempas ophalen bij uw gemeente kan tot uiterlijk dinsdagochtend 28 oktober om 12.00 uur.
- Hier vindt u meer informatie over het aanvragen van een nieuwe stempas.
Identiteitsbewijs kwijt of gestolen?
Bent u uw identiteitsbewijs kwijt? En kunt u geen nieuwe aanvragen? Vraag dan iemand anders om voor u te stemmen. Hier leest u hoe u dat kunt doen.