Zwaar verkeer op Hoogeind en Laageind
Gisteren spraken boeren en ondernemers met de gemeente over de koers om te komen tot een veilige en leefbare inrichting van de wegen Hoogeind, Laageind en Negenviertel. Dit zijn wegen in het buitengebied tussen Driebruggen en het Plassengebied. Het blijkt dat ze meer te belasten zijn dan de gemeente eerder dacht, maar dat de ondernemers zich moeten bezinnen op een andere manier voor het vervoer van de allerzwaarste klussen.
De aloude C-wegen in het Plassengebied, en dan vooral de bodemgesteldheid, zijn niet geschikt voor zwaar en groot verkeer. De lokale bedrijven aan het Hoog- en Laageind en aan de Negenviertel zijn ondertussen zo ontwikkeld dat zij voor hun bedrijfsvoering juist afhankelijk zijn van zwaar verkeer, voor de aan- en afvoer van producten. Denk bijvoorbeeld aan de aan- en afvoer van voer, melk en mest voor de agrariërs, en de aan- en afvoer van hout en trappen van VIOS Trappen.
De huidige wegen zijn dringend toe aan vervanging. Niet alleen vanwege de technische staat van het Hoog- en Laageind en de Negenviertel zelf, maar ook voor de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de mensen die daar en op de doorgaande weg door Driebruggen wonen, rijden en fietsen. Samen met de ondernemers zoekt de gemeente naar de balans, zodat zij ook met de nieuwe inrichting van de weg hun bedrijfsvoering kunnen voortzetten.
Afgelopen maanden onderzocht de gemeente samen met de bedrijven wat de mogelijkheden zijn voor een goede balans tussen de inrichting van de weg en het gebruik ervan. Wat is er nodig om vervoer over deze C-wegen te voorkomen, hoe kan het noodzakelijke transport lichter van gewicht worden, en hoe is het verantwoord om zwaarder verkeer wel toe te staan?
De resultaten van het onderzoek werd gisteren gepresenteerd. Door een andere manier van kijken naar de belastbaarheid van de weg is het mogelijk is om in beperkte mate zwaar verkeer toe te staan. Daarbij wordt niet meer gekeken naar het totaalgewicht van het voertuig, maar naar de drukverdeling over een groter oppervlak. Dat is dan het gewicht per vierkante meter van de weg. Dit maakt meer mogelijk dan de huidige situatie, maar het komt niet helemaal tegemoet aan de wensen van met name de agrariërs.
De conclusie van de avond is dat gemeente met ondernemers in gesprek blijft om alle scenario’s in kaart te brengen, en dat de gemeenteraad hier in november op wordt bijgepraat.