Reconstructie Hoogeind/Laageind in Driebruggen

De wegen Hoog- en Laageind zijn in slechte staat en hebben groot onderhoud nodig. Daarom zijn deze wegen opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Leefomgeving. Zo zorgen we ervoor dat de wegen veilig blijven voor bewoners, ondernemers en recreanten.

De werkzaamheden aan deze wegen zijn uitdagend omdat het smalle wegen zijn in een gebied met een slappe bodem.  De weg is smal en de bodem slap, daarom is er op deze wegen een gewichtsbeperking en breedtebeperking. De lokale bedrijven in het gebied zijn de afgelopen jaren afhankelijk geworden van zwaar en groot verkeer.  De gemeente wil samen met deze bedrijven onderzoeken of het transport met lichtere voertuigen mogelijk is.  Ook onderzoekt de gemeente of er technische oplossingen zijn voor de bedrijven om op andere manieren te werken.

De gemeente voert gesprekken met de bedrijven over hun transport. De resultaten van de verschillende onderzoeken zijn besproken met de betrokkenen, op 23 september 2025. Hieronder vindt u de presentatie die daar is getoond. 

Onderzoeksrapporten buitengebied van Hoogeind, Laageind en Oukoopsedijk

Rapport transportbewegingen Hoogeind Laageind

Verkennend onderzoek naar het zware bedrijfsverkeer in het buitengebied van Hoogeind, Laageind en Oukoopsedijk. Het rapport beschrijft waar de transportstromen vandaan komen, wat hun omvang is en welke oplossingen of beperkingen mogelijk zijn bij de geplande herinrichting van de wegen.

Rapport transportbewegingen VIOS

Onderzoek naar de verkeersbewegingen van trapproducent VIOS aan het Hoogeind, in het kader van de geplande herinrichting van de weg. Het rapport beschrijft de huidige transportstromen, mogelijke maatregelen om zwaar verkeer te beperken en toekomstopties zoals een overslaglocatie, versoepeling van regels of verplaatsing van het bedrijf.

Rapport Hoogeind zwakke plekken

Analyse van bestaande onderzoeken naar de weg Hoogeind om zwakke plekken in het traject te identificeren. Het rapport koppelt meetgegevens en concludeert dat de weg over bijna de hele lengte aan het einde van zijn levensduur is.

Rapport stabiliteit wegverharding 

Technisch onderzoek naar de draagkracht en stabiliteit van de wegen Hoogeind en Laageind, om te bepalen of deze geschikt zijn voor zwaarder verkeer (tot 50 ton). Het rapport beschrijft de berekeningen, resultaten en mogelijke maatregelen om de wegconstructie te versterken.

Op deze tekening wordt het inrichtingsplan voor het Laag- en Hoogeind gevisualiseerd weergegeven. Op deze tekening wordt aangegeven waar de uitwijkplaatsen komen en hoe de weg wordt vormgegeven.

Wat gaan we allemaal doen?

Aanleg uitwijkplaatsen

De rijbaan is smal en er zijn in de huidige situatie weinig passeermogelijkheden. Verkeer wil elkaar toch passeren, ook op plekken waar dat eigenlijk niet kan. Hierdoor ontstaat vaak bermschade die hersteld moet worden. Om in de toekomst elkaar beter te kunnen passeren, leggen we uitwijkplaatsen voor personenauto’s aan. Op het Laageind maken we hiervoor gebruik van bestaande natuurlijke uitwijkplaatsen. In overleg met de bewoners komen grote uitwijkplaatsen te vervallen maar gaan we wel meer asfalteren. De verkeersintensiteiten op het Laageind staan dit toe. Op het Hoogeind is het drukker en is er meer zwaarverkeer. Daarom leggen we 8 uitwijkplaatsen aan. Het idee was het aanleggen van 8 kleine uitwijkplaatsen voor autoverkeer. Dit idee is aangepast door vier (4) van de acht (8) uitwijkplaatsen aan te passen van 12 naar 20 meter lengte.

Waarom 4 grote uitwijkplaatsen op het Hoogeind?

Voor de realisatie van die optimale route voor zwaar verkeer is medewerking nodig van andere belanghebbenden, zoals de gemeente Woerden en Oudewater. Hoewel zij het belang zien van deze routering, voelen zij geen urgentie om mee te werken Er is gebrek aan menskracht, financiële middelen, of ze stellen andere prioriteiten. Om die optimale route voor zwaar verkeer tot stand te kunnen brengen, is onder andere een loswal voor het Reeuwijkse Plassengebied nodig, en de overslag op de Negenviertel, achterin het Plassengebied. Zo zou zwaar materiaal via het water of in kleinere auto’s toch het Plassengebied in kunnen. Onlangs heeft onze gemeenteraad besloten om niet tot realisatie van de loswal over te gaan. Ook de overslag op de Negenviertel is er nog niet. Daarom concluderen we dat de optimale routering van zwaar verkeer er niet binnen een zichtbare periode (5 à 10 jaar) zal zijn. Daarom worden vier (4) van de acht (8) uitwijkplaatsen aangepast van 12 naar 20 meter lengte.

Laageind

Op het Laageind wordt op circa 9 plekken tot aan de fundering het asfalt opgebroken en opnieuw opgebouwd. De tekening van het Laageind wordt aangepast, omdat er geen nieuwe uitwijkplaatsen op het Laageind aangebracht worden. Er is een inventarisatie gedaan om de bestaande uitwijkmogelijkheden mee te nemen in de asfalteringswerkzaamheden van de gemeente.

Luchtfoto Laageind

Hoogeind & Dorpskern

Zowel in de dorpskern als op het Hoogeind vernieuwen we het asfalt en ook de wegopbouw.

Luchtfoto Hoogeind

Wat is de wegopbouw?

Wegen hebben verschillende lagen, net als een taart. De bovenste laag is het asfalt, onder het asfalt zitten nog andere lagen die helpen om de weg stevig en duurzaam te maken.  Zo komen er op plekken waar dat nodig is betonpuin, lichtgewicht ophoogmateriaal of verstevigingsnetten.

Waterleiding 

In het midden van de weg op het Hoogeind ligt een oude asbestcement waterleiding van Oasen die nu nog in gebruik is. Omdat de gemeente aan de weg gaat werken ontstaat voor Oasen de kans om direct deze waterleiding te vervangen. De waterleiding gaat Oasen dus verwijderen en vernieuwen. Omdat iedereen tijdens de uitvoering ook water wil blijven gebruiken gaat hier veel tijd in zitten. We trekken als een treintje door de straat omdat we stukje voor stukje de leiding moeten vervangen.

Bovengrondse elektriciteitsdraden.

Op dit moment worden het Hoog- en Laageind van stroom voorzien via een bovengronds elektriciteitsnetwerk. Stedin gaat dit bovengrondse elektriciteitsnet vervangen voor een nieuw ondergronds elektriciteitsnetwerk. Het nieuwe netwerk wordt aangelegd op het hele Hoogeind en Laageind. Het bovengrondse elektriciteitsnet komt te vervallen en worden door Stedin verwijderd. Vanuit een aantal bewoners is de vraag gesteld of dat ze de bestaande elektriciteitspalen mogen overnemen vanwege het aanzicht. Stedin heeft aangegeven dat dit mogelijk is. De palen moeten op particuliere grond komen, het initiatief hiervoor ligt bij de bewoners. Mocht u hier interesse in hebben kunt u dit per mail bij ons kenbaar maken, wij geven dit dan door aan Stedin.

Glasvezel 

Op het Laageind en ook op het Hoogeind is er nog geen glasvezelnet voor internet. De gemeente is in gesprek met de commerciële partijen KPN en Delta of ze glasvezel willen gaan aanleggen. De werkzaamheden van de gemeente zijn een goed moment om dit te doen. Het is alleen aan KPN of Delta zelf om te bepalen of ze dit ook daadwerkelijk gaan doen. De gemeente heeft geen invloed op deze definitieve beslissing.

Openbare verlichting

Omdat Stedin de bovengrondse kabels in de grond gaat leggen verdwijnen ook de palen waar de verlichting aan hangt. De gemeente gaat nieuwe lantarenpalen plaatsen. Hiervoor maakt de gemeente een nieuw verlichtingsplan.

Planning

De werkzaamheden aan het Hoogeind en Laageind gaan lang duren. We gaan nu uit van een totale doorlooptijd van 2 jaar werk. Als een treintje trekken we langzaam door de straat; steeds ligt er een kort stukje open. De planning is nog erg onzeker. Zodra we meer duidelijkheid hebben vermelden we dat hier. We doen nu onderzoek in de ondergrond zodat we het werk zo goed mogelijk kunnen voorbereiden. Maar onverwachte zaken, technische uitdagingen en onvoorziene omstandigheden zoals het weer blijven van grote invloed om de planning. Tijdens de looptijd van het project denken we uiteraard na over oplossingen om de planning te halen. Het is belangrijk om samen flexibel en geduldig te blijven om frustraties te voorkomen. Op deze manier passen we ons aan op veranderende omstandigheden om de weg zo goed en snel mogelijk opnieuw rijklaar te maken. De werkzaamheden kunnen leiden tot vertragingen en of (geluids-)overlast. Dit proberen we uiteraard tot een minimum te beperken. We vragen hiervoor uw begrip.

Op dit moment is het nog onbekend wanneer het project buiten start, dit hangt af van politieke besluitvorming.

Bereikbaarheid

Door ons werk is uw woning, werk of bezoekadres minder goed te bereiken. Dit kan dan ook leiden tot vertragingen. Voor het doorgaande verkeer komen er omleidingsroutes. Met tijdelijke borden en afzettingen geeft de aannemer die omleidingen aan. Auto’s en vrachtwagens kunnen op sommige momenten niet op bestemming komen. Per situatie gaan we nadenken over tijdelijke oplossingen om dit op te lossen. Voorkomen is niet altijd mogelijk en daarom stemt de aannemer dit persoonlijk met u af. Te fiets of te voet kunt u wel altijd bij uw woning komen.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met S. Wools, projectleider, via  mailadres  info@bodegraven-reeuwijk.nl of telefonisch 0172-522522.

FAQ Uitwijkplaatsen & wegindeling

Waarom leggen we uitwijkplaatsen aan?
  • Zodat tegemoetkomend verkeer elkaar makkelijker kan passeren en zodat verkeer met verschillende snelheid elkaar kan inhalen.
  • De beperkte breedte van de weg en de verkeersruimte die bijvoorbeeld landbouwvoertuigen nodig hebben, maken passeren vaak onmogelijk. We leggen uitwijkplaatsen aan zodat het veiliger wordt.
  • Zodat men veilig op de weg kan blijven en niet de kant in hoeft.
  • Zodat bermen en particuliere eigendommen zoals hekjes en haagjes niet worden stuk gereden.
  • Zodat opstoppingen worden voorkomen.
Gaat men nu sneller rijden, na de aanleg van uitwijkplaatsen?
  • Wij verwachten geen toename in snelheid. Snelheid is afhankelijk van meerdere factoren, zoals medeweggebruikers, weersomstandigheden, tijdstip, etc. Er is geen verband tussen snelheid en uitwijkplaatsen.
  • De toegestane maximumsnelheid blijft gelijk: 60 km/u buiten de bebouwde kom en 30km/u binnen de bebouwde kom.
Blijft het wel veilig met nieuwe uitwijkplaatsen?
  • Wij doen er als wegbeheerder alles aan om de weg zo goed en veilig als mogelijk opnieuw in te richten. Veiligheid is erg afhankelijk van het gedrag van de weggebruikers.
  • Naast uitwijkplaatsen komt er ook nieuwe doorgetrokken belijning. Auto’s moeten even wachten tot er een uitwijkplaats is. Op dat punt is er ruimte om elkaar te kunnen passeren of in te halen. De weg is van iedereen.
Is de weg wel overzichtelijk?

De weg heeft weinig bochten en is goed te overzien, maar het is wel smal. Het inschatten wat een tegenligger gaat doen, kan lastig zijn. Daarom maken we op meerdere plekken een uitwijkplaats. De uitwijkplaatsen worden met reflecterende paaltjes aangegeven.

Hoe is de zichtbaarheid als wij van ons terrein afkomen?

We kijken altijd naar de zichtlijnen en stopafstanden. Het blijft veilig. Het zicht wordt niet beter of slechter door de aanleg van uitwijkplaatsen.

Hoe zit het met de kadastrale grenzen?

Zie de tekening voor kadastrale grenzen.

Hoe past de gemeente de inritten aan op de nieuw ingerichte weg? En voor wie zijn de kosten?

Dit is afhankelijk van de situatie. Het gaat om maatwerk. In persoonlijk overleg met de bewoner wordt dit besproken.

Krijg ik door de aanleg van uitwijkplaatsen meer overlast van verkeer?

Nee, niet meer of minder dan nu het geval is. Het kan wel zijn dat verkeer even op elkaar moet wachten voordat het weer door kan rijden. De intensiteit en het gebruik veranderen niet, maar de doorstroom wordt veiliger en rustiger.

Het ging toch altijd goed?

Nee, het ging niet goed. We zien veel schade aan de bermen en particulier eigendom die hersteld moeten worden. Deze kosten willen we voorkomen.

Waarom leggen we zoveel uitwijkplaatsen aan?

We hebben gekeken naar de onderlinge afstand en de zichtlijnen van de uitwijkplaatsen. Richtlijn was daarbij 150-300m.

Hoe groot worden de uitwijkplaatsen?

Op de tekening ziet u de precieze maatvoering, afhankelijk van de situatie ter plekke.

Waarom leggen we uitwijkplaatsen van 12m aan?

Het Hoogeind en het Laageind zijn C-wegen. Dat zijn doorgaans landwegen buiten de bebouwde kom, die door de constructie of situering en voor de verkeersveiligheid niet geschikt zijn voor zwaar verkeer.  Op deze weg zitten gewicht- hoogte- en breedtebeperkingen. De lengte van een voertuig wordt echter niet beperkt. De passeerplekken van 12m lang zijn het meest praktisch. Komt er een langer voertuig aan, dan kan het personenautoverkeer makkelijker uitwijken.

Zijn de uitwijkplaatsen voldoende groot voor voertuigen van verschillende groottes?

Al het verkeer kan elkaar makkelijk passeren, behalve 2 grote vrachtwagens.

Worden de uitwijkplaatsen voorzien van duidelijke markeringen en bewegwijzering?

Ja, we leggen reflecterende markering en bewegwijzering aan.

Zijn er specifieke regels en richtlijnen voor het gebruik van de uitwijkplaatsen?

De regels liggen in de wet vast. Je mag er bijvoorbeeld niet parkeren.

Hoe wordt de weg onderhouden, zodat de uitwijkplaatsen altijd bruikbaar zijn?

Er is geen specifiek extra onderhoud nodig, anders dan bij de normale weg.

Krijgen de uitwijkplaatsen voldoende verlichting voor gebruik 's nachts?

Door belijning en bebording met reflecterend materiaal is de zichtbaarheid van de uitwijkplaatsen ook in de nachts op orde.

Wordt er bij het ontwerp van de uitwijkplaatsen rekening gehouden met afwatering, om wateroverlast te voorkomen?

Doordat de weg schuin loopt, gaat het water vanzelf weg. Meer maatregelen zijn niet nodig.

Wordt er rekening gehouden met fietsers bij deze reconstructie?

De weg ligt er al jaren en is door zijn ligging beperkt in zijn maatvoering en beschikbare verkeersruimte. Als wegbeheerder doen wij er alles aan om de weg zo goed mogelijk opnieuw in te richten, zodat alle weggebruikers zich er comfortabel en veilig voelen. 

Kunnen er meer bomen langs de weg worden geplaatst om de wegconstructie te versterken?

Het plaatsen van extra bomen langs de weg is vanuit technisch oogpunt geen oplossing voor het versterken van de wegconstructie. Boomwortels kunnen juist schade veroorzaken aan het wegdek en de fundering, doordat zij de samenhang van de verharding doorbreken.

Hoewel het kan lijken dat wortels bijdragen aan een sterkere bovengrond, zorgen zij niet voor extra stabiliteit of draagkracht in de ondergrond. Wortels groeien namelijk niet onder het grondwaterpeil, omdat daar geen zuurstof aanwezig is. De beperkte samenhang die wortels in de bovenste laag kunnen bieden, is verwaarloosbaar ten opzichte van de belasting die het verkeer op de weg uitoefent.

Daarnaast leiden wortelgroei en boomopslag vaak tot hogere onderhoudskosten aan de weg.

Bij de herinrichting worden wel bomen terug geplant, maar dat doen we primair voor de leefbaarheid en de kwaliteit van de omgeving, niet voor de constructieve sterkte van de weg.

Kan langs de hele weg een beschoeiing met stevige houten palen en klei worden aangebracht om de weg te versterken?

Beschoeiingen worden gebruikt om de oever te beschermen tegen uitspoeling en om de grond op zijn plaats te houden. Ze zijn echter niet bedoeld om de weg te versterken. De houten palen van een beschoeiing staan in veengrond en kunnen geen krachten opnemen — ze bieden dus geen extra stabiliteit voor de weg.

Het opvullen van de berm met klei lijkt stevig, maar maakt de ondergrond juist zwaarder in plaats van sterker. Extra gewicht zorgt voor meer verzakkingen, niet minder.

Om dat te voorkomen, gebruiken we op de meest slappe plekken een licht ophoogmateriaal (schuimglas). Daarmee kan de weg worden opgehoogd zonder dat deze weer inzakt.

Kan de volledige weg worden onderheid om de weg te verstevigen zodat zwaarder verkeer er overheen kan?

Het volledig onderheien van de weg is technisch de sterkste oplossing; daardoor zou al het verkeer, inclusief zwaar verkeer, de weg kunnen gebruiken. 

Echter, de kosten van zo’n ingreep zijn hoog. Niet alleen vergt het een grote investering op korte termijn, ook de rente en onderhoudskosten lopen over vele jaren op. Bovendien brengt het werken met palen extra uitdagingen met zich mee, zoals het omleggen van kabels en leidingen, het beperken van trillingen tijdens de uitvoering en de leefbaarheid van het gehele gebied tijdens de lange uitvoeringsduur.

Daarnaast is het op dit moment nog onduidelijk wat de uiteindelijke lange termijnplannen voor het gebied zijn. Om deze redenen is volledig onderheien wel een optie maar is daar geen goedkeuring voor.

Kan éénrichtingsverkeer voor vrachtwagens over het Hoogeind Laageind worden ingevoerd, zodat vrachtwagens elkaar niet meer hoeven te passeren en de verkeersveiligheid verbetert?

Het idee om vrachtwagens via één richting over het Hoogeind te laten rijden is logisch en zou de verkeersveiligheid kunnen verbeteren. In de praktijk is dit echter complex: de route van zwaar verkeer loopt ook over wegen die in andere gemeenten liggen, zoals de Hogebrug in Oudewater. Voor een nette uitvoering is medewerking van deze gemeenten nodig, en die zijn op dit moment terughoudend.

Ook bij éénrichtingsverkeer blijven passeervakken noodzakelijk, zodat personenauto’s en fietsers veilig kunnen uitwijken voor vrachtverkeer.

Gezien de complexiteit en kosten kiest de gemeente voorlopig voor een kleinschalige aanpak: passeervakken worden verbeterd waar nodig, en we volgen verdere mogelijkheden voor grootschalige routering als zich kansrijke momenten voordoen.

Wordt de stabiliteit van de weg aangetast door het verwijderen van de waterleiding van Oasen?

Het verwijderen van de Asbest-Cement waterleiding is een wettelijke verplichting van Oasen en moet worden uitgevoerd, voor nu en voor toekomstige generaties.

De stabiliteit van de weg zit vooral in de ondergrond. Onder de weg ligt een dikke, zachte veenlaag die van nature slap is. In de nieuwe situatie wordt de weg zelf versterkt met funderings- en asfaltwapening, waardoor het wegdek stevig genoeg is. De veenlaag eronder kan echter wel bewegen, vergelijkbaar met een laag ijs op een sloot. Dit is normaal en vormt geen risico voor de sterkte van de weg. Wel zijn er zorgen over de sterkte van het veen onder de weg. De weg zou door zwaar verkeer kunnen gaan afschuiven.

Kan er een lagere maximumsnelheid worden ingevoerd om het wegdek beter te behouden?

Een lagere maximumsnelheid kan inderdaad helpen om het wegdek minder snel te laten slijten. Voor deze weg geldt nu al dat men met een ontheffing maar tot 30 km/uur mag rijden. In de praktijk blijkt dat te zware voertuigen harder rijden. 

Handhaving op snelheid en gewicht mag alleen door de politie worden uitgevoerd. De gemeente heeft daar geen bevoegdheid voor.