Reconstructie Hoogeind/Laageind in Driebruggen

De rijbaan van het Hoogeind & Laageind is verzakt of aan einde van de levensduur. Daarom pakt de gemeente grote delen van de weg grondig aan.

Wat gaan we allemaal doen?

Aanleg uitwijkplaatsen

De rijbaan is smal en er zijn in de huidige situatie weinig passeermogelijkheden. Verkeer wil elkaar toch passeren, ook op plekken waar dat eigenlijk niet kan. Hierdoor ontstaat vaak bermschade die hersteld moet worden. Om in de toekomst elkaar beter te kunnen passeren, leggen we uitwijkplaatsen voor personenauto’s aan. Op het Laageind maken we hiervoor gebruik van bestaande natuurlijke uitwijkplaatsen. In overleg met de bewoners komen grote uitwijkplaatsen te vervallen maar gaan we wel meer asfalteren. De verkeersintensiteiten op het Laageind staan dit toe. Op het Hoogeind is het drukker en is er meer zwaarverkeer. Daarom leggen we 8 uitwijkplaatsen aan. Het idee was het aanleggen van 8 kleine uitwijkplaatsen voor autoverkeer. Dit idee is aangepast door vier (4) van de acht (8) uitwijkplaatsen aan te passen van 12 naar 20 meter lengte.

Waarom 4 grote uitwijkplaatsen op het Hoogeind?

Voor de realisatie van die optimale route voor zwaar verkeer is medewerking nodig van andere belanghebbenden, zoals de gemeente Woerden en Oudewater. Hoewel zij het belang zien van deze routering, voelen zij geen urgentie om mee te werken Er is gebrek aan menskracht, financiële middelen, of ze stellen andere prioriteiten. Om die optimale route voor zwaar verkeer tot stand te kunnen brengen, is onder andere een loswal voor het Reeuwijkse Plassengebied nodig, en de overslag op de Negenviertel, achterin het Plassengebied. Zo zou zwaar materiaal via het water of in kleinere auto’s toch het Plassengebied in kunnen. Onlangs heeft onze gemeenteraad besloten om niet tot realisatie van de loswal over te gaan. Ook de overslag op de Negenviertel is er nog niet. Daarom concluderen we dat de optimale routering van zwaar verkeer er niet binnen een zichtbare periode (5 à 10 jaar) zal zijn. Daarom worden vier (4) van de acht (8) uitwijkplaatsen aangepast van 12 naar 20 meter lengte.

Laageind

Op het Laageind wordt op circa 9 plekken tot aan de fundering het asfalt opgebroken en opnieuw opgebouwd. De tekening van het Laageind wordt aangepast, omdat er geen nieuwe uitwijkplaatsen op het Laageind aangebracht worden. Er is een inventarisatie gedaan om de bestaande uitwijkmogelijkheden mee te nemen in de asfalteringswerkzaamheden van de gemeente.

Hoogeind & Dorpskern

Zowel in de dorpskern als op het Hoogeind vernieuwen we het asfalt en ook de wegopbouw.

Wat is de wegopbouw?

Wegen hebben verschillende lagen, net als een taart. De bovenste laag is het asfalt, onder het asfalt zitten nog andere lagen die helpen om de weg stevig en duurzaam te maken.  Zo komen er op plekken waar dat nodig is betonpuin, lichtgewicht ophoogmateriaal of verstevigingsnetten.

Waterleiding 

In het midden van de weg op het Hoogeind ligt een oude asbestcement waterleiding van Oasen die nu nog in gebruik is. Omdat de gemeente aan de weg gaat werken ontstaat voor Oasen de kans om direct deze waterleiding te vervangen. De waterleiding gaat Oasen dus verwijderen en vernieuwen. Omdat iedereen tijdens de uitvoering ook water wil blijven gebruiken gaat hier veel tijd in zitten. We trekken als een treintje door de straat omdat we stukje voor stukje de leiding moeten vervangen.

Bovengrondse elektriciteitsdraden.

Het laagspanningsnet dat momenteel op het Hoogeind en Laageind bovengronds loopt, leggen we tijdens dit project ondergronds aan. Er komt een buis waarin Stedin de kabels aanlegt. De bovengrondse palen met daartussen de elektriciteitsdraden komen te vervallen. De stroomvoorzieningen worden dus beter.

Glasvezel 

Op het Laageind en ook op het Hoogeind is er nog geen glasvezelnet voor internet. De gemeente is in gesprek met de commerciële partijen KPN en Delta of ze glasvezel willen gaan aanleggen. De werkzaamheden van de gemeente zijn een goed moment om dit te doen. Het is alleen aan KPN of Delta zelf om te bepalen of ze dit ook daadwerkelijk gaan doen. De gemeente heeft geen invloed op deze definitieve beslissing.

Openbare verlichting

Omdat Stedin de bovengrondse kabels in de grond gaat leggen verdwijnen ook de palen waar de verlichting aan hangt. De gemeente gaat nieuwe lantarenpalen plaatsen. Hiervoor maakt de gemeente een nieuw verlichtingsplan.

Planning

  • We streven naar een start van de werkzaamheden buiten op straat in kwartaal 1 van 2025. De oplevering staat gepland voor december 2026.
  • We zitten momenteel in de overgangsfase van het (1) Voorlopig Ontwerp naar het (2) Definitief Ontwerp.
  • Hierna volgen nog de volgende fases: (3) het opstellen van contractstukken, (4) de aanbesteding en (5) de uitvoering buiten op straat.

De werkzaamheden aan het Hoogeind en Laageind gaan lang duren. We gaan nu uit van een totale doorlooptijd van 2 jaar werk. Als een treintje trekken we langzaam door de straat; steeds ligt er een kort stukje open. De planning is nog erg onzeker. Zodra we meer duidelijkheid hebben vermelden we dat hier.

We doen nu onderzoek in de ondergrond zodat we het werk zo goed mogelijk kunnen voorbereiden. Maar onverwachte zaken, technische uitdagingen en onvoorziene omstandigheden zoals het weer blijven van grote invloed om de planning. Tijdens de looptijd van het project denken we uiteraard na over oplossingen om de planning te halen. Het is belangrijk om samen flexibel en geduldig te blijven om frustraties te voorkomen. Op deze manier passen we ons aan op veranderende omstandigheden om de weg zo goed en snel mogelijk opnieuw rijklaar te maken.

Bereikbaarheid

Door ons werk is uw woning, werk of bezoekadres minder goed te bereiken. Dit kan dan ook leiden tot vertragingen. Voor het doorgaande verkeer komen er omleidingsroutes. Met tijdelijke borden en afzettingen geeft de aannemer die omleidingen aan. Auto’s en vrachtwagens kunnen op sommige momenten niet op bestemming komen. Per situatie gaan we nadenken over tijdelijke oplossingen om dit op te lossen. Voorkomen is niet altijd mogelijk en daarom stemt de aannemer dit persoonlijk met u af. Te fiets of te voet kunt u wel altijd bij uw woning komen.

Werkzaamheden

  • De afgelopen periode zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd: 
    • Afstemming met de Nutsbedrijven zoals Oasen, Stedin, KPN etc
    • Opstellen Voorlopig ontwerp
    • Opstellen tekeningen en berekeningen
    • Huidige situatie gedetailleerd inzichtelijk maken
    • Uitwerken inrichtingsontwerp met dwarsdoorsneden
    • Projectrisico’s bepalen
    • Afstemming met bewoners, werkgroep en dorpsteam
  • De komende periode gaan we verder met:
    • Het definitief ontwerp vaststellen
    • Verwerken opmerkingen die gemaakt zijn bij de inloopavond
    • Inventarisatie vergunningen
    • Ondergronds ontwerp kabels en leidingen
    • Bereikbaarheidsvoorwaarden concreet maken

De werkzaamheden kunnen leiden tot vertragingen en of (geluids-)overlast. Dit proberen we uiteraard tot een minimum te beperken. We vragen hiervoor uw begrip.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met S. Wools, projectleider, via  mailadres  info@bodegraven-reeuwijk.nl of telefonisch 0172-522522.

FAQ Uitwijkplaatsen & wegindeling

  • Zodat tegemoetkomend verkeer elkaar makkelijker kan passeren en zodat verkeer met verschillende snelheid elkaar kan inhalen.
  • De beperkte breedte van de weg en de verkeersruimte die bijvoorbeeld landbouwvoertuigen nodig hebben, maken passeren vaak onmogelijk. We leggen uitwijkplaatsen aan zodat het veiliger wordt.
  • Zodat men veilig op de weg kan blijven en niet de kant in hoeft.
  • Zodat bermen en particuliere eigendommen zoals hekjes en haagjes niet worden stuk gereden.
  • Zodat opstoppingen worden voorkomen.
  • Wij verwachten geen toename in snelheid. Snelheid is afhankelijk van meerdere factoren, zoals medeweggebruikers, weersomstandigheden, tijdstip, etc. Er is geen verband tussen snelheid en uitwijkplaatsen.
  • De toegestane maximumsnelheid blijft gelijk: 60 km/u buiten de bebouwde kom en 30km/u binnen de bebouwde kom.
  • Wij doen er als wegbeheerder alles aan om de weg zo goed en veilig als mogelijk opnieuw in te richten. Veiligheid is erg afhankelijk van het gedrag van de weggebruikers.
  • Naast uitwijkplaatsen komt er ook nieuwe doorgetrokken belijning. Auto’s moeten even wachten tot er een uitwijkplaats is. Op dat punt is er ruimte om elkaar te kunnen passeren of in te halen. De weg is van iedereen.

De weg heeft weinig bochten en is goed te overzien, maar het is wel smal. Het inschatten wat een tegenligger gaat doen, kan lastig zijn. Daarom maken we op meerdere plekken een uitwijkplaats. De uitwijkplaatsen worden met reflecterende paaltjes aangegeven.

We kijken altijd naar de zichtlijnen en stopafstanden. Het blijft veilig. Het zicht wordt niet beter of slechter door de aanleg van uitwijkplaatsen.

Zie de tekening voor kadastrale grenzen.

Dit is afhankelijk van de situatie. Het gaat om maatwerk. In persoonlijk overleg met de bewoner wordt dit besproken.

Nee, niet meer of minder dan nu het geval is. Het kan wel zijn dat verkeer even op elkaar moet wachten voordat het weer door kan rijden. De intensiteit en het gebruik veranderen niet, maar de doorstroom wordt veiliger en rustiger.

Nee, het ging niet goed. We zien veel schade aan de bermen en particulier eigendom die hersteld moeten worden. Deze kosten willen we voorkomen.

We hebben gekeken naar de onderlinge afstand en de zichtlijnen van de uitwijkplaatsen. Richtlijn was daarbij 150-300m.

Op de tekening ziet u de precieze maatvoering, afhankelijk van de situatie ter plekke.

Het Hoogeind en het Laageind zijn C-wegen. Dat zijn doorgaans landwegen buiten de bebouwde kom, die door de constructie of situering en voor de verkeersveiligheid niet geschikt zijn voor zwaar verkeer.  Op deze weg zitten gewicht- hoogte- en breedtebeperkingen. De lengte van een voertuig wordt echter niet beperkt. De passeerplekken van 12m lang zijn het meest praktisch. Komt er een langer voertuig aan, dan kan het personenautoverkeer makkelijker uitwijken.

Al het verkeer kan elkaar makkelijk passeren, behalve 2 grote vrachtwagens.

Ja, we leggen reflecterende markering en bewegwijzering aan.

De regels liggen in de wet vast. Je mag er bijvoorbeeld niet parkeren.

Er is geen specifiek extra onderhoud nodig, anders dan bij de normale weg.

Door belijning en bebording met reflecterend materiaal is de zichtbaarheid van de uitwijkplaatsen ook in de nachts op orde.

Doordat de weg schuin loopt, gaat het water vanzelf weg. Meer maatregelen zijn niet nodig.

De weg ligt er al jaren en is door zijn ligging beperkt in zijn maatvoering en beschikbare verkeersruimte. Als wegbeheerder doen wij er alles aan om de weg zo goed mogelijk opnieuw in te richten, zodat alle weggebruikers zich er comfortabel en veilig voelen.