Vervangen hemelwaterafvoergoten winkelgebied Bodegraven
De gemeente gaat de water afvoerende goten (lijngoten) die in de rijbaan ter plaatse van de Van Tolstraat, Wilhelminastraat, Prins Hendrikstraat en Overtocht vervangen. De goten die in de rijbaan liggen zijn toe aan vervanging. De huidige deksels komen los en zorgen voor een klapperend geluid. Het nieuwe type goot bestaat uit één massief gegoten geheel waardoor deze niet meer kan klapperen. Dit type goot is ook een stuk stiller wanneer er over de goot heen gereden wordt. In onderstaande afbeelding is het projectgebied omlijnd.
In Bodegraven ligt totaal 1100 meter aan lijngoten in het centrum. Recentelijk zijn de goten in de Julianastraat en aan liggende straten al vervangen. Dit betrof in totaal 290 meter lijngoot. Hieronder staat een foto van de nieuwe goot in het gebied van de Julianastraat.
Hoe werken we?
We maken steeds kleine werkvakken van ongeveer 40 meter lang. De werkvakken volgen elkaar als een soort ‘treintje’ op. Er zijn tijdens de werkzaamheden minder parkeerplaatsen beschikbaar. De aannemer plaatst tijdig parkeerverboden waar dat nodig is. Inritten van grote parkeerterreinen zoals bijvoorbeeld Rijnhof, Jozefhof, Franciscushof en het huis van Holland proberen we door slimme fasering altijd bereikbaar te houden. Dit doen we om de parkeerdruk zo laag mogelijk te houden in de omliggende omgeving. We werken maar in één straat tegelijkertijd, zo blijft doorgaand verkeer altijd mogelijk.
Impact voor omgeving
Het vervangen van de goten heeft impact op iedereen in het centrumgebied. Met goede afspraken en heldere communicatie proberen we de juiste verwachtingen over te brengen en de impact zo minimaal als mogelijk te houden. Tijdens de werkzaamheden wordt er enkel gewerkt ter plaatse van de rijbaan, de stoepen blijven altijd beschikbaar. Fietsers en voetgangers kunnen de werkzaamheden altijd lopend passeren. Gemotoriseerd verkeer kan de werkzaamheden niet passeren, hiervoor worden omleidingen ingesteld. Deze omleidingen worden aangegeven met herkenbare gele borden. In sommige gevallen draaien we de rijrichting van wegen om of heffen we het éénrichtingsverkeer tijdelijk op, zodat iedereen bereikbaar blijft. Voor de bevoorrading van bedrijven heeft dit consequenties, leveranciers kunnen niet altijd tot voor de deur komen met een levering. Soms moet een leverancier iets verderop parkeren om zijn lading te lossen.
Planning
De aannemer heeft een planning opgesteld en verwacht een doorlooptijd van 22 weken voor het volledige project. We starten in week 3 van 2026 met de werkzaamheden. Om duidelijk in beeld te krijgen waar we wanneer bezig zijn, is er een faseringtekening opgesteld bij deze planning, deze ziet u hieronder. De planning iseen indicatie, gaat het werk sneller of langzamer wordt de planning aangepast.
We starten in de van Tolstraat (fase 1A en 1B) en werken daarna door in de Wilhelminastraat (fase 2). Volgens de bovenstaande planning zijn we tijdens het paasweekend in fase 5 bezig in de Prins Hendrikstraat. Het centrum winkelgebied is dan in ieder geval goed toegankelijk voor de consumenten en leveranciers, er is wel hinder voor doorgaand verkeer. De bovenstaande planning is volledig afhankelijk van het weer, in het geval van een strenge winter kan het zijn dat de planning opschuift of vertraagd. Deze planning en fasering worden tijdens de looptijd van het project wekelijks aangepast.
Meer informatie
Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met de heer Max Beijeman, bereikbaar op maandag tot en met donderdag via telefoonnummer (0172) 522 522 of via e-mailadres info@bodegraven-reeuwijk.nl.


